Yerli ve Milli Yüksek Hızlı Tren Devrimi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Sakarya'da 225 km/s hıza sahip ilk yerli ve milli elektrikli tren setlerinin üretim tesisinde ilk kaynak işlemini gerçekleştirdi. Bakan Uraloğlu, bu projenin Türkiye'yi Avrupa'nın 6., dünyanın ise 8. büyük yüksek hızlı tren işletmecisi konumuna getirdiğini vurguladı. Son 23 yılda yerli sanayinin gelişimiyle elde edilen başarıların altını çizen Bakan, otomobil, uydu, savaş uçağı, helikopter ve gemi üretimlerinin ardından milli elektrikli tren üretiminin de bir dönüm noktası olduğunu belirtti. Türkiye'nin bir zamanlar ithal etmek zorunda kaldığı teknolojileri artık kendisi ürettiğini ve bu durumun milli gurur kaynağı olduğunu ifade etti. Bu gelişme, Türkiye'nin teknolojik bağımsızlığını ve ekonomik gücünü önemli ölçüde artıracaktır. Yerli üretim, ülke ekonomisine katkı sağlamanın yanı sıra, istihdam yaratacak ve dışa bağımlılığı azaltacaktır. Ayrıca, ülkenin uluslararası arenadaki konumunu güçlendirecektir.
Demiryolları Devlet Politikası
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı, demiryollarını devlet politikası olarak ele alındığını ve 2002 yılından bu yana öncelikli sektör olarak belirlendiğini hatırlattı. 2002'de yaklaşık 11 bin kilometre olan demiryolu uzunluğunun, 2 bin 251 kilometresi YHT ve hızlı tren olmak üzere yaklaşık 3 bin kilometre artırılarak 13 bin 919 kilometreye ulaştığını belirtti. Bu gelişmelerle Türkiye, Avrupa'nın 6., dünyanın 8. büyük yüksek hızlı tren işletmecisi konumuna yükseldi. Yerli ve milli demiryolu sanayisinin gelişimi için yasal düzenlemeler yapıldığını ve özel sektörün önünün açıldığını vurgulayan Bakan, bu yatırımların Türkiye'nin geleceği için hayati önem taşıdığını söyledi. Yüksek hızlı trenlerin yerli üretimi, ülkenin demiryolu altyapısının modernizasyonuna önemli bir katkı sağlayacaktır. Bu modernizasyon, hem yolcu hem de yük taşımacılığının verimliliğini artıracaktır. Ayrıca, çevre dostu bir ulaşım sistemine geçişi de destekleyecektir.
Yerli Üretimde Yeni Başarılar
Bakan Uraloğlu, “Eskişehir 5000” milli elektrikli anahat lokomotifi projesiyle saatte 140 km hıza sahip yeni nesil bir lokomotifin yerli ve milli imkanlarla üretildiğini ve seri üretime geçildiğini açıkladı. 2027 yılına kadar 95 lokomotifin üretileceğini ve TCDD'ye teslim edileceğini belirtti. Milli banliyö tren seti projesinde ilk setin üretiminin tamamlandığını ve bu yıl 8 set daha üretileceğini duyurdu. Bu setlerin Gaziantep'teki Gaziray'da kullanılacağını ifade etti. Türkiye'nin artık hızlı ve yüksek hızlı trenlerini kendisi üreteceğini ve yakın gelecekte yurtdışından araç temin etmeye gerek kalmayacağını vurguladı. Gelecek 10 yıl içinde 4 bin fazla şehir içi raylı sistem aracına ihtiyaç duyulacağını ve bu ihtiyacın yurt içinde karşılanması için proje tasarım çalışmalarına başlandığını belirtti. Sivas'taki TÜRASAŞ Boji Üretim Fabrikası'nın açılışını hatırlatarak, yıllık bin 500 olan üretim kapasitesinin 4 bin 600'e çıkarıldığını ve Avrupa standartlarında üretim yapıldığını aktardı. Üreticilerin yılda yaklaşık 1 milyar dolar gelir elde ettiğini ancak daha büyük hedeflere ulaşabilecek kapasitede olduklarını söyledi.